23.1. Ionok
Tudod-e?
- Miért vezeti az áramot a testünk?
- Miért veszélyes, ha a fürdővízbe beleesik a hajszárító?
- Mi az áramvezetés feltétele?
- Milyen ízű a könny, a vér, a verejték?
- Mennyi szervezetünk napi sóigénye?
- Mi a fiziológiás sóoldat?
Ismételjünk
- Mit tudunk a nátriumról és a klórról? (Rendszám, tömegszám, főcsoportszám, periódusszám, elektronszerkezet)
- Hogyan alakulhatna ki stabil nemesgáz héjszerkezet?
Ionok
Először nézd meg az ionképződésről szóló videót és írd meg a füzetvázlatot! A videóhoz kell egy kis nyaktorna! Annak kell örülni, hogy nem fejjel lefele van felvéve legalább.
FÜZETVÁZLAT
I. Ionképződés
Kationok:
- + töltésű ionok
- elektron leadással keletkeznek az I., II., III. főcsoport elemeiből 1, 2, ill. 3 elektron leadással (1+, 2+ és 3+ ionok)
Anionok:
- - töltésű ionok
- elektron felvétellel keletkeznek az V., VI., VII. főcsoport elemeiből 3, 2, illetve 1 elektron felvétellel (3-, 2-, 1- ionok)
Gyakorlás (kötelező): Írd le a füzetedbe a magnézium, alumínium, fluor, oxigén és nitrogén ionná válásának egyenletét! Tüntesd fel az atomok és az ionok alatt, hogy milyen elemi részecskéket tartalmaznak, milyen az elektronszerkezetük. A videó alapján dolgozz!
Kötelező feladat: nátrium és klór reakciója, valamint a munkafüzet 66-67. oldal végig, 70/1,2,5, 71/6,7 kitöltése
Gyakorlás
LearningApps: ionok képlete
Oldjuk meg a Socrative feladatot az ionokról!
Munkafüzeti feladatok helyes kitöltését ITT ellenőrizheted!
Ha úgy érzed, még nem világos, akkor nézd végig az IONKÉPZŐDÉSRŐL SZÓLÓ SZIMULÁCIÓT! (a több atomból felépülő ionokat már nem kell tudni)
Folytatjuk...